La primera semana - Reisverslag uit Villa Rosa, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu La primera semana - Reisverslag uit Villa Rosa, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

La primera semana

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

06 December 2012 | Argentinië, Villa Rosa

M’n eerste week Argentinië zit er alweer bijna op dus het is wel tijd voor een nieuwe blog. Ik gebruik hierin voorletters of initialen als ik over de mensen hier praat in verband met privacy. Nou, ik zal maar bij het begin beginnen.

Vrijdagochtend ben ik dus vroeg opgestaan en zaten we 10 voor 7 in de auto naar Schiphol. Gelukkig hadden we geen last van files en was ik ruim op tijd. Het afscheid van m’n ouders (en m’n zusje, maar dat had ik thuis al gedaan) was wel moeilijk, maar toen ik eenmaal in het vliegtuig zat had ik vooral heel veel zin in dit avontuur. Over de vlucht valt vrij weinig te zeggen; ik heb me vermaakt met films kijken en het eten was, verassend genoeg, erg lekker. We kregen zelfs een stukje pizza! Uiteindelijk was het 14 uur vliegen (het tijdsverschil bleek 4 uur te zijn en niet 5 doordat het nu wintertijd is in Nederland) en kwam ik netjes om 8 uur aan. Maar daarna heb ik serieus nog 2 uur in de rij gestaan voor de paspoortcontrole. In het begin was er namelijk maar 1 hokje voor mensen die niet uit Argentinië komen dus dat schoot niet erg op... Toen ik daar eenmaal doorheen was kon ik mijn koffers gelukkig snel vinden. Vervolgens stond LS, de vorige au pair, al bij de uitgang op mij te wachten samen met een vriendin, die ze hier heeft leren kennen. Ik werd dus gelijk gedwongen Spaans te spreken. In het begin was dat echt even wennen, ook omdat ze hier een ander accent hebben. Ze spreken ‘ll’ en ‘y’ namelijk uit als ‘sj’ in plaats van ‘dj/j’. Het hielp natuurlijk ook niet echt dat ik ondertussen erg moe was. Toen was het nog een uur rijden naar het huis en daar ben ik dan ook vrij snel naar bed gegaan.

De volgende dag heb ik eerst de 2 jongetjes ontmoet. Ze zijn echt superlief! B (3,5) begon gelijk honderd uit te praten en het maakte niet uit dat ik er vrij weinig van verstond (hij sprak Spaans). M (1,5) was nog een beetje verlegen, maar die middag kwam hij ook al bij mij zitten. ‘s Ochtends was L (morgen 7) nog bij een vriendje maar die heb ik ’s middags ook gezien. De laatste keer dat ik haar zag was ze 2 dus die verandering was wel grappig om te zien. Ik heb die hele dag eigenlijk vrij weinig gedaan en ben vooral bijgekomen van de reis.

Zondag ben ik naar Buenos Aires gegaan. LS was daar zaterdag al heen gegaan en zij kwam me ophalen bij het station. Het is namelijk het makkelijkst om met de trein te gaan aangezien dat 2 pesos (nog geen 40 eurocent) kost en hier nogal agressief gereden wordt. LS vertelde me dat zij bijna elk weekend daarheen gaat en dan bij een vriendin blijft slapen, omdat er daar gewoon veel meer te doen is dan hier op het platteland. We gingen proberen een tango les te volgen, maar om de een of andere reden werden die toen niet gegeven ook al stond er op de website en in een folder dat ze er wel gewoon zijn op zondag. Dus toen zijn we naar een markt gegaan, daar hadden ze echt van alles: kleren, sieraden, foto’s, souvenirs. Wat ze vooral veel hadden was maté in allerlei kleuren en maten. Maté is een soort thee, maar zo noemen ze ook de beker waar ze de thee in doen. Dit is namelijk de onderkant van een kalebas en daar doen ze losse theeblaadjes in en heet water. Om het te drinken heb je een speciaal soort ‘rietje’ maar dan van metaal waar aan de onderkant gaatjes in zitten zodat je de thee binnenkrijgt, maar niet de blaadjes. Wat ook typisch Argentijns is, is dulce de leche. Dulce de leche is een soort chocopasta maar dan met toffeesmaak en wordt gebruikt voor op brood, in gebak en in ijs. Tussen de middag heb ik dan ook aardbeienijs en dulce de leche ijs gegeten. Dat kon ik wel gebruiken, want er was een stralend zonnetje en het was zo’n 33 graden. Dat is wel wat anders dan de kou en sneeuw in Nederland!

Doordeweeks heb ik vooral de routine meegedaan met LS. Het dagelijks leven ziet er ongeveer zo uit: ik sta op om half 8 en help de kinderen met ontbijten, tandenpoetsen en aankleden. Vervolgens brengt een van de ouders L en B naar school/crèche en moet ik M vermaken. Om 11.45 moet B van de crèche gehaald worden en thuis gaan we dan (warm) lunchen. Daarna houden M en B siësta tot 4 uur/half 5. Op dat moment heb ik vrije tijd en maandag t/m woensdag heb ik toen voornamelijk aan het zwembad gelegen en van de zon genoten, maar vandaag regent het dus zit ik binnen. Wanneer de kinderen wakker zijn moet ik hen weer bezighouden en L van school halen. Vervolgens moet ik rond 20.00 helpen de kinderen klaar te maken om naar bed te gaan daarna ben ik klaar. Indien nodig moeten er tussendoor ook nog ergens boodschappen gedaan worden. Tot nu toe hoef ik echter lang niet alles te doen en heb ik veel meer vrije tijd doordat LS er nog is.

Dinsdag had ik gelijk B en M alleen ’s middags en ‘s avonds. LS moest dinsdag namelijk naar het ziekenhuis omdat ze een oorontsteking bleek te hebben en dat duurde allemaal weer langer dan gepland. Maar ik vond het niet zo erg, omdat ik toen kon kijken of ik het ook alleen aankon, want dat moet straks tenslotte ook. Nou alles was goed gegaan hoor! Ik moet alleen nog weten waar bepaalde dingen liggen en wat de kinderen wel en niet mogen, maar dat komt vanzelf wel.

Ik heb hier trouwens ook al een paar keer gereden. Dat is wel even wennen, want de weg is hier best slecht op sommige stukken en er zijn ook hoge drempels her en der. Meestal zitten er wel wat gele strepen op de drempel, maar met het zonlicht dat door de bomen valt zijn de drempels zo goed als onzichtbaar. Ik heb ook al meerdere keren gehad dat LS naast me ineens schreeuwde dat ik uit moest kijken, want dan zag ik er weer bijna één over het hoofd. Maar maken jullie je maar geen zorgen, alles is nog heel.

Met mijn talenkennis gaat het ook goed. Als LS Spaans tegen me praat versta ik er al best veel van, maar zij praat dan ook rustig. Zelf Spaans spreken is nog wel lastig, maar ik doe m’n best. Ik praat hier echter niet alleen Spaans, maar ook Engels en zelfs een klein beetje Duits. Ja ook Duits, want hun moeder praat veel Duits met de kinderen en daar pik ik ook wat van op. Met L praat ik voornamelijk Engels, met B probeer ik zoveel mogelijk Spaans en als ik het niet weet in het Engels en tegen M brabbel ik gewoon in welke taal het eerst iets in me opkomt. Ik spreek nu nog Engels met de ouders, maar het is binnenkort wel de bedoeling dat zij ook Spaans tegen me gaan praten.

Oja, als je contact wil opnemen via whatsapp, skype of zoiets is dat het handigst om tussen 2 en 4 mijn tijd, oftewel 6 en 8 jullie tijd te doen, omdat ik dan dus vrij ben. De kans is natuurlijk wel groot dat ik in/aan het zwembad lig en alsnog niet reageer, maar proberen kan altijd!

  • 08 December 2012 - 12:54

    Oma Cev:

    Lieve Dieuwertje, Mooi verslag van je nieuwe leven.Ik denk dat je je prima vermaakt en ook nog veel leert.Ik blijf je volgen en geniet van je blogs.Heel veel liefs van mij en een dikke zoen.

  • 11 December 2012 - 16:40

    Opa IJsbrand:

    Lieve Dieuwertje, Met belangstelling heb ik je verhaal van de eerste dagen gelezen. Spannend.
    Voorzichtig in het verkeer. Elk land heeft zijn eigen stijl van rijden.
    Groetjes van
    opa IJsbrand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Villa Rosa

Argentinië

3 maanden als au pair werken en vervolgens nog 6 weken taalcursus doen

Recente Reisverslagen:

18 April 2013

Thuis

08 April 2013

¡Felices Pascuas!

23 Maart 2013

Druk druk druk

12 Maart 2013

Stadsleven

05 Maart 2013

Vakantie
Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 38017

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: