Laatste avonturen - Reisverslag uit Brasc, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Laatste avonturen - Reisverslag uit Brasc, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Laatste avonturen

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

16 Augustus 2013 | Frankrijk, Brasc

De laatste week bij de familie en de 10 dagen reizen zijn echt heel snel gegaan, maar wat heb ik veel beleefd.

Zaterdag 27 juli ben ik samen met de moeder naar een marktje gegaan in de buurt. Ik heb daar nog een jurkje gekocht en de moeder heeft echt een aantal keer gezegd hoe leuk het me stond, dat was wel heel schattig. ’s Avonds ben ik nog met een aantal au pairs Madrid in geweest en toen waren we in het Retiro park gaan zitten om wat te drinken. We wisten wel dat het park ’s nachts gesloten werd, maar gingen er vanuit dat dat pas gebeurde als de metro’s sloten om 1 uur/half 2. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. We wisten toen niet hoe we er uit moesten komen dus uiteindelijk heeft iemand het alarmnummer gebeld. Gelukkig bleek toen dat er nog wel een poort openstond, dat was alleen helemaal aan de andere kant. Dus zo kwam alles toch nog goed.

Mijn laatste twee avonden waren echt heel gezellig! Donderdagavond hebben we namelijk een filmavond gehouden bij A met twee andere au pairs, omdat A’s familie een weekje op vakantie was en zij daardoor het huis voor zichzelf had. Die dag daarna ben ik Madrid ingegaan om mijn vriendin (N) van het vliegveld op te halen met wie ik daarna verder zou gaan reizen en ’s avonds hebben we met z’n allen buiten gegeten.

Op 3 augustus zijn we ’s ochtends met de trein naar Valencia gegaan. Daar zaten we in een heel rustig hostel (in de drie nachten dat we er waren hebben we nog geen 10 mensen daar gezien) dicht bij het centrum. De eerste twee dagen zijn we wat gaan sightseeën. Het grootste deel van het centrum is oud, maar even buiten het centrum zit een gebied met allemaal moderne gebouwen, waar onder andere een aquarium en science museum zitten. Die tegenstelling was wel leuk om te zien. Die zondag hebben we gegeten bij een broodjeszaak waar ze 100 verschillende broodjes hadden, salades en nog wat borden met nachos en friet. Op woensdag en zondag is daar namelijk alles 1 euro dus dat was lekker en goedkoop. Onze laatste dag in Valencia zijn we nog naar het strand gegaan. We waren eerst nog bang dat we levend zouden verbranden, maar gelukkig was het bewolkt en was er ook meer wind op het strand. Dat bleek toch nog bedrieglijk, want N is nog een klein beetje verbrand, maar dat was de volgende dag al bijna weg gelukkig.

6 augustus zijn we eerst nog even naar het postkantoor gegaan, want dat zat in een heel mooi oud gebouw met een prachtig plafond. Vervolgens moesten we de bus nemen naar Zaragoza. Het leuke aan Zaragoza is dat je daar overblijfselen van de cultuur van de Romeinen, de moslims en de christenen kunt zien. Zo hebben we een prachtig oud Romeins theater gezien, een grote kathedraal en de Aljafería, een moslims paleis. Op de tweede avond dat we er waren zijn we nog overvallen door onweer en een grote regenbui. Eerder die middag waren er al wel een paar druppeltjes gevallen. Maar het viel allemaal mee totdat we op een pleintje zaten en het ineens begon te gieten. Gelukkig konden we nog schuilen in het portiek van een winkeltje, want binnen een paar minuten was de straat verandert in een rivier. Het duurde niet heel lang dus daarna zijn we door de miezerregen snel naar het hostel gelopen. Op donderdag 8 augustus namen we rond 5 uur de bus naar Barcelona, maar daarvoor hebben we nog tapas gegeten als lunch. We hadden kroketjes; mijne was gevuld met ham, kaas en noten en die van N met geitenkaas en champignons. Daarbij hadden we nog een groot bord met gebakken aardappeltjes, ei en ratatouille. Al met al een heerlijke, echt Spaanse lunch!

In Barcelona hebben we op onze eerste dag een wandeltour gedaan door het oude centrum en zelf ook nog even over de Ramblas gelopen, die wij beiden eigenlijk niet zo indrukwekkend vonden en we hebben het Casa Battló van Gaudi gezien. ’s Avonds wilden we nog de kathedraal inkomen, maar je moest schouders en bovenbenen bedekt hebben. Nou hadden we wel allebei een shirtje aan, maar met een korte broek. Uiteindelijk hebben we geïmproviseerd; ik heb een topje onder m’n shirt vandaan getrokken en als rok over m’n broek en N had haar broek gewoon een eind omlaag getrokken en zo kwamen we er met heel wat gelach toch nog in. Die dag verschenen er steeds meer rode plekjes op mijn lichaam en toen we die nacht in bed lagen kwamen we er achter dat er bedwantsen in onze bedden zaten. Toen zijn we naar de receptie gegaan en blijkbaar hadden ze dat probleem al eerder gehad. Ze hadden geen andere bedden meer vrij dus boden aan om op dat moment een ander hostel voor ons te zoeken, maar dat was om 1 uur ’s nachts dus daar hadden wij weinig zin in. Uiteindelijk hebben we dan ook op banken in de gemeenschappelijke ruimte een beetje opgevouwen geslapen. De volgende dag hadden ze toen wel een hostel voor ons geregeld. Dit hostel bleek nog veel fijner, want het zat een stuk dichter in het centrum dus zo heeft het toch nog goed uitgepakt. De baas van het hostel wilde ons wel nog de nacht die we op de bank hadden doorgebracht laten betalen, maar ik heb hem even gezegd dat dat mooi niet doorging en aan het eind gaf hij toe. De rest van de tijd zat ik helaas wel onder de rode bultjes, die enorm jeukten op m’n armen, schouders, benen en zelfs gezicht. Ik heb wel een zalfje bij de apotheek gehaald, maar zelfs nu (een week later) zie je nog steeds de plekjes, al jeuken ze gelukkig niet meer.

Op onze tweede dag in Barcelona zijn we na de wissel van hostel langs het strand en de haven gaan lopen en ’s middags naar Montjuïc gegaan. Dat is een heuvel met op de top een kasteel van waar je prachtig uitzicht hebt over Barcelona. Als je die heuvel afloopt kom je uiteindelijk bij het Plaça Espanya en daar stond een fontein waar ’s avonds een prachtige show was met water, licht en muziek. De volgende dag zijn we naar het grootste park in het centrum gegaan en naar het Picasso museum. Dat museum was gratis op zondag tussen 3 en 8, maar daardoor stond er wel een enorme rij. Het liep ook niet door, want bij de kassa bleek dat er maar 1 van de 4 open was en de mevrouw daarachter nog eens uitgebreid dingen ging vragen voor je je gratis kaartje krijgt. We twijfelden eerst of we er dan wel in wilden, maar hebben het toch maar gedaan. We stonden een uur in de rij, maar dat ging verbazingwekkend snel voorbij omdat we allemaal spelletjes hebben gedaan als ‘ik ga op vakantie en neem mee’ en ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’. Het was wel leuk dat er in het museum ook heel veel werken hingen van z’n jongere jaren waardoor je kunt zien hoe hij zich ontwikkeld heeft.

Het beste hadden we voor het laatst bewaard, want de laatste dag zijn we naar de Sagrada Familia en Park Güell gegaan. De Sagrada Familia was echt heel indrukwekkend. Het lijkt wel op een kerk, maar toch zijn er veel verschillen. Zo was de binnenkant veel lichter en kleuriger en de pilaren splitsten zich bovenin, omdat het bomen voor moesten stellen. Wij zijn ook nog een toren opgegaan van waar je goed kon zien dat ze nog aan het bouwen waren. Daarna zijn we dus naar Park Güell gegaan waar ook nog twee huisjes en een heel plein door Gaudi ontworpen was.

Dinsdag zijn we met de bus naar Toulouse gegaan waar m’n ouders en zusje ons hebben opgehaald en nu zitten we in ons huis in Frankrijk om nog even bij te komen. Komende dinsdag zullen we weer in Nederland zijn en dan gaat het echte leven weer beginnen. Ik heb echt heel veel zin om te gaan studeren! Ik ben benieuwd of het gaat lukken om het normale leven weer op te pakken na zo’n avontuurlijk jaar; we gaan het zien!

  • 10 September 2013 - 17:49

    IJsbrand De Jong:

    Lieve Dieuwertje,
    Het is wel wat laat dat ik jouw prachtige verhaal nu pas gelezen heb. Ik hoop dat je nu voldoende energie opgedaan hebt om met volle teugen van je studie en studentenleven te genieten.
    Mijn vriendin en ik hebben een leuke zomer gehad. Als zij bij mij op bezoek is, laat ik haar Friesland zien. Zij vind de stadjes mooi. Onlangs zijn wij naar Franeker geweest waar wij het planetarium van Eijse Eisinga bezocht hebben. Ik was er sinds mijn schooljaren al verschillende malen geweest, maar ben nog steeds onder de indruk om zoiets te bedenken en te maken. Zij had zoiets nog niet eerder gezien en was diep onder de indruk. Franeker is een universiteitsstad geweest en heeft nog een aantal historische gebouwen. Ook heb ik haar het stadionnetje laten zien, waar de belangrijkste kaatswedstrijd , de PC, wordt gespeeld. Een typisch provinciaal gebeuren.
    In mijn jeugdjaren in Sint Annaparochie heb ik ook wel eens geprobeerd te kaatsen, maar dat ging mij niet goed af.
    In Barcelona ben ik ook wel eens geweest. Gaudi is wel indrukwekkend, maar ik vind het beetje Eftelingachtig. Ik vind Dahli interessanter.
    Nogmaals bedankt voor je avonturenverhaal.
    Groetjes en liefs van opa IJsbrand en Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 38023

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: