Study in the States - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Study in the States - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Study in the States

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

05 Juni 2015 | Nederland, Leidschendam

Jaaa, het is weer tijd voor een nieuw avontuur! Morgen vertrek ik voor twee maanden naar de Verenigde Staten voor mijn studie. Ik ga namelijk onderzoek doen op fysisch/anorganisch gebied aan de University of Rochester. Rochester is een vrij klein plaatsje in de staat New York, vlakbij Canada aan Lake Ontario.

Tot anderhalve maand geleden had ik nog het idee dat ik deze zomer zou gaan interrailen en naar Frankrijk zou gaan. Toen kreeg ik op 22 april ineens een mailtje van een van mijn practicumbegeleiders die via via via een mailtje had gekregen over een Summer Research Program, want dit leek hem wel wat voor mij. Nou, dat was het natuurlijk ook, want zoals sommigen van jullie weten heb ik altijd al in de Verenigde Staten willen studeren, dus dit is een unieke kans. Voor de aanmelding moest ik toen heel snel een motivatiebrief schrijven, m’n CV bijwerken, aanbevelingsbrieven regelen, etc. want de deadline was al 5 dagen later! Uiteindelijk bleek dat ze de aankondiging van dit programma ook maar 7 dagen voor de deadline uit hadden gestuurd, dus wat dat betreft had ik er nog vrij snel over gehoord.

Vervolgens kreeg ik, toen ik op studiereis in Berlijn was, een mailtje dat ik tot de finalisten behoorde en of ik binnenkort kon skypen. Ik dacht dat dat skypegesprek een soort laatste selectieronde zou zijn, maar voordat ik dat gesprek had, ontving ik al een mail dat ik geselecteerd was voor het programma! Dat skypegesprek was meer kennismaking met m’n begeleider.

De vertrekdatum was al heel snel en daarvoor moest nog van alles geregeld worden natuurlijk. Het lastigste was een visum regelen. Als toerist kun je met het ESTA programma makkelijk naar de Verenigde Staten, maar omdat ik daar ga studeren en niet alleen op vakantie ga, moet ik een speciaal student visa. Dit moest ik heel snel aanvragen, aangezien er vrij veel tijd overheen gaat voor je het daadwerkelijk hebt. Dit werd nog eens erg tegengewerkt door alle formulieren die je in moet vullen, pagina’s die verlopen als je er te lang over doet en betalingen die je moet doen met een pinpas met een security code, die Nederlandse pinpassen natuurlijk niet hebben… Maar goed, uiteindelijk is het allemaal gelukt en kon ik een vervroegde afspraak krijgen bij het consulaat. Daar moest ik ook weer 10 minuten langer buiten staan dan andere mensen, alleen maar omdat ik m’n telefoon bij me had. Ze zijn wel een beetje overbezorgd die Amerikanen. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en heb ik nu m’n paspoort met visum binnen.

Voor dit programma hebben ze housing voor me geregeld op de campus, dus dat is fijn. Het wordt wel nog even spannend hoe ik daar precies ga slapen, want het lijkt alsof je zelfs wordt geacht je eigen kussen en dekbed mee te nemen en dat gaat natuurlijk moeilijk in m’n koffer… Maar desnoods slaap ik de eerste nacht in m’n kleren (dan ben ik toch doodop van m’n vlucht en het tijdsverschil) en koop ik die dag daarop alles wat ik nodig heb.

Morgenochtend vlieg ik om 10:45 eerst naar Philadelphia en van daaruit door naar Rochester waar een student uit de onderzoeksgroep waar ik stage ga lopen me op komt halen. Ik ben nu wel een beetje zenuwachtig, maar alles komt vast goed als ik daar eenmaal ben en tegelijkertijd heb ik er ook superveel zin in! Ik ga jullie allemaal missen, maar gelukkig zijn er tegenwoordig tal van communicatiemogelijkheden, dus mail/whatsapp/skype vooral. Ik hou jullie op de hoogte!

  • 06 Juni 2015 - 00:54

    Buiske:

    Heeeel veel succes! Ik weet zeker dat je het super gaat hebben daar!

    XXXXXX

  • 06 Juni 2015 - 11:19

    David:

    Wauwie! Wat spannend allemaal! Heel veel succes toegewenst!

  • 06 Juni 2015 - 19:13

    Martin:

    Ongelooflijk dat het nog gelukt is ook ;). Veel plezier!

  • 09 Juni 2015 - 21:17

    Ria Ruiter:

    Fantastisch, wat leuk voor je! Heel veel succes met je studie en een fijne tijd gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 38010

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: