Whistler & Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Whistler & Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Whistler & Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

28 Augustus 2019 | Canada, Vancouver

Helaas zit de vakantie er ondertussen alweer op, maar wat hebben we nog genoten de laatste week.

Zoals gezegd, wilden we dag hiken en een dag mountainbiken in Whistler, maar toen we bij het visitor centre waren, bleek dat er voornamelijk gedownhilld werd en niet echt veel mountainbike paden waren. Downhillen houdt in dat je met een mountainbike (maar die ook goede achtervering heeft) met een skilift de berg op gaat en vervolgens dus naar beneden dondert. Dit is vrij heftig en iedereen draagt dan ook integraalhelmen en vaak nog meer bescherming. Uiteindelijk hebben we er dus voor gekozen om het fietsen jammer genoeg maar over te slaan. Bovendien was het vrijdag een beetje regenachtig. We hebben toen een korte hike gedaan naar Cheakamus lake, waarbij we voornamelijk door het bos liepen en dus wel droog gebleven zijn. ‘s Avonds hebben we nog door de “village” gelopen, wat een soort van toeristisch centrum is van Whistler met heel veel winkeltjes en restaurants en genoten van heerlijke mexicaanse take out.

Zaterdag hebben we de gondel naar Whistler mountain genomen om daar bovenop de berg te gaan hiken. Helaas was het ‘s ochtends erg mistig en zat je letterlijk in een wolk op de berg. Daardoor was de skilift die we na de gondel moesten nemen nog niet open. Toen zijn we eerst maar heen en weer met de peak2peak gondel, die van Whistler mountain naar Blackcomb mountain gaat, gegaan. Dit was wel een spectaculaire ervaring, want tussen de bergen in is de kabel waar de gondels aan vast zitten voor een groot deel niet ondersteunt. Toen we terugkwamen op Whistler mountain was de skilift gelukkig wel open en konden we nog verder naar boven. Hier zijn we eerst over de skybridge gelopen. Een behoorlijk lange glazen brug. We zagen alleen geen steek, omdat we nog steeds in de wolken zaten. Daarna hebben we de High Note trail gedaan. Dit is een trail van ongeveer 10 km om weer terug te komen bij het begin van de skilift. Daar bovenop de berg was het echt steenkoud. Er stond ergens aangegeven dat de maximum temperatuur daar 6 °C was. We dachten dat ik de muts en wanten na Jasper niet meer nodig zou hebben, maar die kwamen toch nog heel goed van pas! Verder zaten er behoorlijk wat heftige daal en klimstukken in en in het begin hadden we door de wolken nog steeds geen uitzicht, maar langzaam begon het gelukkig open te trekken en zagen we steeds meer. Het was een zware hike, maar zeker de moeite waard. Vervolgens zijn m’n moeder, m’n zusje en ik nog een keer over de skybridge gegaan, en nu hadden we wel heel mooi uitzicht over Whistler en de vallei. Daarna zijn we met de peak2peak gondel naar Blackcomb mountain gegaan, waar we nog twee hoary marmots gezien hebben, heel schattige beestjes die echt niet bang voor ons waren. Vanaf daar hebben we weer een gondel naar beneden genomen. ‘s Avonds zijn we uiteten geweest bij The Old Spaghetti Factory samen met een jongen (hierna A genoemd) die ik ontmoet had in Azië tijdens m’n reis. Ik heb daar eigenlijk maar 24 uur met hem doorgebracht en ik was alweer vergeten dat ik iemand in Canada kende. Hij had gezien dat ik er was door een foto die op Instagram had geplaatst en zat toevallig voor de zomer in Whistler, waar wij dus ook naartoe gingen. Ondanks dat ik A niet zo goed kende, was het heel gezellig om hem weer te zien en ook heel leuk om met een local te kunnen praten.

Zondag zijn we langzaam naar Vancouver gereden. Onderweg hebben we nog een paar dingen gezien, maar we hadden weinig zin om weer heel lange hikes te doen na de heftige hike van de dag ervoor. We zijn langs de Brandywine falls gegaan, de Shannon falls en Porteau Cove Provincial Park dat aan de kust ligt. De watervallen waren wel aardig, maar niet spectaculair na alles wat we al gezien hadden en de kust was heel mooi, maar het waaide er enorm. Eenmaal in Vancouver aangekomen hebben we nog van het zonnetje genoten bij de airbnb. De airbnb lag in West Vancouver (wat eigenlijk meer in het noorden ligt) en we hadden mooi uitzicht op Stanley Park en de zee.

Maandag hebben we de hele dag fietsen gehuurd en om te beginnen Stanley Park verkend. Dit is een klein eilandje dat al sinds het begin van de 20e eeuw als park is bestempeld. Wij dachten even rustig te fietsen, maar als je niet langs de kust fietst, bleek het nog behoorlijk omhoog en omlaag te gaan. We hadden ook niet de beste fietsen dus sommige stukken moesten we zelfs lopen. Uiteindelijk hebben we een heel rondje langs de kust van het eiland gefietst en een heleboel mensen gezien die niet goed konden fietsen (toch een voordeel van in Nederland opgroeien dat wij dat wel kunnen). Daarna zijn we nog met de “aquabus”, oftewel een kleine ferry naar Granville Island gegaan, waar we voornamelijk gewatertand hebben in de Public Market, want daar hadden ze van alles aan eten. Daarna zijn we over een brug teruggefietst richting downtown Vancouver en hebben we China town en Gas town (waar het historische centrum van Vancouver was met oude gebouwen) nog gezien. ‘s Avonds hebben we bij een all you can eat sushi en korean bbq restaurant gegeten, wat weer resulteerde in erg gevulde buikjes. Grappig genoeg hebben we nog een stinkdier gezien terwijl we terugliepen naar onze auto, en dat middenin de stad!

De volgende dag hebben we het rustig aangedaan, want we hadden ondertussen al bijna alles van Vancouver gezien. We hebben uiteindelijk een stukje door Lynn Canyon gelopen, waar m’n zusje nog zo dapper is geweest om in het koude gletsjerwater te springen. Daarna zijn m’n zusje en ik nog even naar het strand geweest om van de laatste zonnestralen te genieten. Ook hier hebben we een korte duik genomen, maar heel veel warmer dan het gletsjerwater was het helaas niet. Maar goed, we hebben nu wel in de Pacific gezwommen. Als laatste avondmaal hebben we burgers en poutine bij de A&W gehaald, een soort McDonald’s.

Woensdagavond vertrok onze vlucht naar Nederland, maar ‘s ochtends hadden we nog wat tijd. We zijn toen nog langsgegaan bij A’s moeder langsgeweest. We mochten de bear spray namelijk niet meenemen in het vliegtuig en hadden besloten het aan zijn familie te geven, zodat het nog van pas zou komen. Daar hebben we heerlijke chai tea gedronken en wat gebakjes gegeten. Zij raadde ons ook nog aan naar het Queen Elizabeth park te gaan, wat we vervolgens gedaan hebben, en daar waren prachtige bloementuinen. Toen was het toch wel echt tijd om naar het vliegveld te gaan. Daar hebben we onze laatste Canadese dollars nogmaals aan de A&W uitgegeven. De vlucht ging soepel, al heb ik maar een paar uur geslapen. En daarmee zat deze reis er helaas ook alweer op. Al met al hebben we enorm genoten en is de natuur echt fantastisch, zeker een aanrader!