Zon, zee en strand op Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand op Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand op Bali

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

29 Augustus 2014 | Indonesië, Sanur

Het zit er al weer op, vandaag vliegen we naar huis. De vakantie is echt voorbij gevlogen. Onze laatste paar dagen op Bali hebben we geen superspannende dingen meer gedaan, voornamelijk lekker gerelaxed en bijgekomen van de rest van de toch vrij vermoeiende maar wel heel leuke vakantie.

Het weer is hier over het algemeen wat zonniger dan op Sumatra en Java. Daar hebben we ook wel zonnige ochtenden gehad, maar vaak betrok het dan 's middags weer. Hier schijnt de zon veel meer, wat natuurlijk verklaart waarom Bali zo'n populaire vakantiebestemming is. Het weer in Indonesië valt me sowieso mee trouwens. Ik had gedacht dat het veel warmer en vochtiger zou zijn. In de jungle was het wel vochtig en hier op Bali in de zon is het wel warm, maar niet ondraaglijk. Dus dat was wel fijn.

Maandag 25 augustus zijn we 's ochtends met de ferry naar Bali overgestoken en naar Lovina gegaan. Na aankomst zijn we gelijk met een bootje een eind de zee in gegaan waar we gesnorkeld hebben. M'n zusje en ik hebben nooit eerder gesnorkeld dus dat was echt heel leuk! We hebben allerlei gekleurde vissen en mooie koralen gezien. De man die ons daarheen had gebracht en van wie we de snorkelspullen huurde, had ook wat broodjes mee als vissenvoer. Zodra je een beetje in het water deed, kwamen er een heleboel visjes op je af. Sommige waren zelfs zo brutaal dat ze het zo uit je hand aten. Er zouden ook zeeschildpadden in dat gebied zitten maar die hebben we helaas niet gespot.

De volgende ochtend moesten we weer vroeg op om bij zonsopgang dolfijnen te zien. Het eerste half uur hebben we een paar dolfijnen gezien maar daarna helemaal niet meer jammer genoeg. Het was best lastig om ze te zien omdat je vaak alleen een vinnetje boven water zag komen. Maar twee keer hebben we ze ook zien springen! We zaten trouwens op het water met nog zo'n 20 andere bootjes met toeristen. Niet zo gek dan dat die dolfijnen geen zin hebben om daar te zwemmen natuurlijk. De zonsopgang was gelukkig ook heel mooi om te zien. 'S middags zijn we naar onze laatste bestemming in Indonesië gegaan: Sanur. Onderweg hebben we nog even aapjes gekeken; die zitten hier overal langs de weg. Ze zijn echt totaal niet bang voor mensen en lopen bijna zo tussen je benen door.

In Sanur hebben we voornamelijk genoten van het strand en het zwembad. Daarnaast hebben we natuurlijk nog de laatste souvenirtjes gekocht. Tijdens onze zoektocht zijn we onder andere naar een mall in Denpasar gegaan die volgens de website van Lonely Planet de 'newest, glossiest mall' hier is. Nou, er waren maar liefst 8 winkels. We hadden gelukkig toch nog wat dingen gevonden daar dus we zijn er niet voor niks heen gegaan. Ook heb ik met m'n moeder en zusje een gezichtsbehandeling gedaan hier aangezien dat bijna niks kost. Deze bestond naast de gebruikelijke gezichtsmaskers etcetera ook uit een nekmassage en massage van je handen en armen. We hebben er erg van genoten! Verder heb ik vanochtend nog gesurfd. Ik heb het anderhalf jaar geleden voor het laatst gedaan dus dat was wel weer even spannend. Maar het ging best wel goed! Ik had een privéles van zo'n 2 uur. Ik kon eerst alleen gebroken golven pakken en dan recht met de golf mee. Maar nu heb ik ook geleerd de golf te pakken vlak voor hij breekt en dan dwars op de golf mee te gaan waardoor je langer kunt blijven staan. Het was echt supergaaf!

En dat waren onze laatste dagen alweer. Ik heb erg genoten van deze vakantie! Het was echt een compleet nieuwe ervaring hier in Azië: overal aangestaard worden, op de foto gaan met willekeurige Indonesiërs, afdingen tot een derde van de oorspronkelijke vraagprijs. Ik heb veel indrukwekkende dingen gezien en ik kan eigenlijk niet kiezen wat ik het leukst vond. Maar de paar hoogtepunten vond ik toch wel het olifant rijden, de Borobudur en Prambanan, het bezoek aan de plantage en onze tocht door de kampungs.

Vanmiddag vliegen we via Kuala Lumpur weer naar Nederland waar we zaterdagochtend aankomen. En maandag begint het echte leven dan alweer. Het was een fantastische ervaring en wie weet kom ik nog eens terug!