Druk druk druk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

23 Maart 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Deze keer duurde het iets langer voor ik weer een nieuwe blog kon schrijven, omdat ik het gewoon zo druk had. Ik heb maar 4 uur Spaanse les per dag en verder geen verplichtingen behalve wat ik zelf wil, maar toch hou ik nauwelijks tijd over. Nou moet ik er nu natuurlijk nog even zoveel mogelijk uithalen dus erg is het niet.

Vorige week woensdag was er ’s middags door de school een tour door La Boca en San Telmo geregeld. Ik had die buurten allebei al gezien, maar ik ging gezellig mee om wat mensen van de school beter te leren kennen. Op school zelf praat je namelijk bijna alleen in de pauze van 20 minuten en nu konden we elkaar dus wat beter leren kennen. Het duurde alleen al een uur om in La Boca te komen, omdat we eerst nog op mensen moesten wachten, toen de metro namen, op de bus moesten wachten en uiteindelijk nog een heel stuk met de bus gingen. Het meeste wat we daar deden had ik al eerder gedaan. Het enige nieuwe voor mij was dat we naar een museum gingen waar je bovenop het terras uitzicht had over de buurt, dat was dan wel weer leuk. Verder was de gids niet heel goed; het bleek gewoon een lerares van de school te zijn en ze praatte alleen maar met een Italiaans echtpaar en vertelde ons verder niks. Vandaar dat iedereen (behalve het Italiaanse echtpaar) het na La Boca wel een beetje gehad had en niet meer mee ging naar San Telmo. Op de weg naar huis kwamen we nog over het Plaza de Mayo, waar ontzettend veel mensen en journalisten in en voor de kathedraal stonden, omdat de nieuwe paus net gekozen was.

Donderdag zou er een filmmiddag op school zijn. Ik had nog even gewacht, maar er kwam echt niemand dus toen ben ik ook maar weggegaan. Ik zou vast die film wel in m’n eentje hebben mogen kijken, maar daar had ik ook weinig zin in. Dus toen ben ik ’s middags naar het Museo Nacional de Bellas Artes geweest. Ik vond het eigenlijk niet heel groot, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik grote musea zoals het Louvre gewend ben. Ik ga namelijk vrijwel alleen naar musea als ik op vakantie ben.

Vrijdagmiddag was er na school een conversation class. We zaten er met z’n vijven samen met een lerares en zij bedacht het gespreksonderwerp waar we dan over moesten praten. In dit geval over nationale feestdagen. Niet helemaal handig, want de Italianen hadden blijkbaar enorme feesten van een week met traditionele kleding, terwijl het Duitse meisje dat er bij zat vrij weinig te vertellen had. Maar al het oefenen helpt natuurlijk.

Het was die hele week trouwens best koud, zo’n 18 graden. Ook hier komt de zomer toch langzaam aan z’n einde. Gelukkig was het dat weekend al weer wat warmer, zeker in het zonnetje. Ik heb zelf een lijstje gemaakt met gebouwen, plaza’s en musea die ik nog wil zien/bezoeken. Dus zaterdag had ik een rondje gemaakt langs een aantal van die dingen. ’s Avonds heb ik nog empanada’s gemaakt, die natuurlijk weer erg lekker waren.

Zondag ben ik ’s ochtends naar het casa rosada geweest, het regeringsgebouw op het Plaza de Mayo. Daar waren toen ook weer ontzettend veel mensen bij de kathedraal en er was een groot scherm waarop je de paus een toespraak kon zien geven. In het weekend kun je in het casa rosada, dus daar heb ik toen een tour door gedaan. Het was wel erg mooi om te zien. Het gebouw is trouwens roze omdat ze het hadden ingesmeerd met varkensvet om het te isoleren en dat gemengd was met bloed of omdat er op dat moment twee politieke partijen waren met de kleuren wit en rood en die kleuren waren dus samengevoegd zodat er geen ruzie zou ontstaan. ’s Middags ben ik nog samen met een meisje dat ik van de school ken door Puerto Madero gelopen, de haven en het nieuwste gedeelte van Buenos Aires. Daar is ook en groot ecologisch park waar we een stukje in zijn gelopen.

Er was trouwens nog even een probleem met mijn huisvesting voor de laatste 2 weken. Ik had namelijk voor 4 weken geboekt (voor het geval ik het toch niet leuk zou vinden), maar wel al aan de mevrouw van dit appartement gevraagd of ze me kon waarschuwen als iemand voor daarna geïnteresseerd was in mijn kamer. Dan had ik namelijk op dat moment kunnen beslissen of ik inderdaad die 2 weken langer wilde blijven. Maar dat was ze vergeten… Gelukkig heb ik ondertussen al een andere plek gevonden in een gezin redelijk dicht bij het centrum dus dat zal vast ook wel leuk zijn.

Op dinsdag heb ik een tour door het Congreso gedaan. Ik was samen met een ander meisje en we besloten dat we de tour best in het Spaans konden doen. Achteraf gezien was dat nog best lastig, omdat er bij de uitleg van al die kamers en hoe het systeem in elkaar zit ook niet de makkelijkste woorden worden gebruikt. Maar samen konden we het belangrijkste wel begrijpen. Het gebouw was echt heel indrukwekkend, met enorm veel details en heel veel delen waren uit allerlei verschillende landen geïmporteerd.

Woensdag was het regenachtig, oftewel een perfecte dag om naar het museum te gaan. Ware het niet dat de meeste musea niet dicht bij de metro liggen en ik het bussysteem nog steeds niet helemaal snap. We zijn die dag naar het MALBA gegaan, een museum met voornamelijk moderne (of voor die tijd moderne) kunst. Dat was best leuk om te zien, ze hebben echt van alles, van schilderijen tot beelden en voorwerpen, waar je niks in ziet. Op de heenweg was het nog wel te doen met de regen, maar terug was iets minder. Gelukkig hadden we een bus een stuk in de richting kunnen nemen, maar ik kwam nog steeds behoorlijk nat thuis.

Donderdag was het ’s ochtends nog bewolkt, maar ’s middags alweer heerlijk warm en zonnig. Daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt door een stuk te gaan fietsen. Ze hebben hier een fietssysteem waarbij je je moet registreren en vervolgens kun je voor een uur een fiets gratis gebruiken. Als je hem langer wil gebruiken zul je weer langs een ander fietsstation moeten om je lening te verlengen. Het zijn natuurlijk niet zulke goede fietsen, maar toch wel fijn om weer even te fietsen. Dat zijn toch dingen die je mist als Nederlander hè. ’s Avonds ben ik met twee andere Nederlands naar een balletvoorstelling geweest: ‘Trilogía Neoclásica III’ in het Teatro Colon, een groot theater op 9 de Julio (de grootste straat in Buenos Aires). Het gebouw was zelf al erg indrukwekkend, maar de voorstelling vond ik ook erg leuk, kan natuurlijk ook niet anders als ik zelf ballet doe. Het was dus opgedeeld in drie delen: het eerste en laatste deel waren echt klassiek, maar het middelste was wat meer modern, dus een leuke afwisseling.

Vrijdag was het ook weer heerlijk weer, dus hebben we lekker in een parkje gezeten en van de zon genoten. We hadden toen ineens bedacht om vandaag naar La Plata te gaan, een plaatsje zo’n 60 km ten zuiden van Buenos Aires. Maar nu regent het opeens, ook al was er voor het hele weekend prachtig weer voorspeld. Dus nu gaan we waarschijnlijk toch niet, tenzij het nu ineens weer zonnig wordt. Beetje jammer, maar opzich ook wel lekker om even rustig aan te kunnen doen vandaag.

Voor komende week staan er nog veel leuke dingen op het programma, maar daar vertel ik jullie volgende keer dan wel over!

  • 26 Maart 2013 - 13:25

    Opa IJsbrand:

    Lieve Dieuwertje,
    Met belangstelling heb ik je avonturen gelezen.Jammer dat het weer zo veel invloed heeft op je actviteiten. Overigens genieten wij hier ook nog van winters weer. "s nachts vriest het nog steeds en er staat een stevige ijzige wind.
    Afgelopen zondag heb ik met de trein gereisd,niet met een kaartje maar met met het boekenweek geschenk. De conducteur reageerde heel aardig met:"Leuk kaartje."
    Overigens is het reizen per trein op zondag ook een avontuur. Of je reis wordt omgeleid of hij wordt onderbroken met een busreis.
    Dit verhaal had k al geschreven, toen ik bijkbaar een verkeerde toets raakte, want alles was weg.
    Ach ja voor een oude man is het niet allemaal gesneden koek.
    Houd het gezond, leer veel Spaans en geniet.
    Groetjes
    opa IJsbrand,
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Argentinië

3 maanden als au pair werken en vervolgens nog 6 weken taalcursus doen

Recente Reisverslagen:

18 April 2013

Thuis

08 April 2013

¡Felices Pascuas!

23 Maart 2013

Druk druk druk

12 Maart 2013

Stadsleven

05 Maart 2013

Vakantie
Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 38027

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: