Vakantie - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

05 Maart 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Nou hierbij dan het verslag van de reis met m'n ouders en zusje.

Vrijdag 22 februari kwamen dan eindelijk papa, mama en m’n zusje. Ze zouden een taxi nemen, omdat het de laatste week was van de zomervakantie hier en waarschijnlijk daarom druk op de weg zou zijn. Maar toen ze er 4 uur na landen nog niet waren begon ik me toch een beetje zorgen te maken dus had ik hen gebeld. Toen bleek dat ze hier al anderhalf uur rond aan het rijden waren, omdat de taxichauffeur te stoer was om de routebeschrijving te lezen en andere mensen te vragen waar hij heen moest. Bovendien konden m’n ouders ons niet bereiken vanwege slechte verbinding en verkeerde nummers, maar gelukkig kon ik hen wel bereiken en heb ik hen toen opgehaald.

Zaterdagochtend moesten we weer vroeg op, omdat we ’s middags naar Iguazú zouden vliegen. Daarvoor moesten we eerst met de bus naar Buenos Aires. Dat gaf ook nog wat problemen, want je hebt hier ook een soort ov-chipkaart, maar waar R en N wonen zijn er weinig punten om die op te laden. Uiteindelijk waren we nog mooi op tijd op het vliegveld dus het is allemaal gelukt. We waren die avond rond half 7 in het hotel en het was daar heerlijk warm, want het is daar natuurlijk tropisch, dus vanaf 7 uur hebben we nog heerlijk een uur in het zwembad gelegen.

De volgende dag zijn we om 8 uur opgehaald om naar de Argentijnse kant van de watervallen te gaan. Daar hebben we drie verschillende circuits gelopen en we hebben zelfs nog een boottour gemaakt waarbij je echt onder de watervallen ging. Echt supercool! Je kon die avond ook nog een speciale tour doen, omdat het volle maan was, maar we waren al zo moe en hadden de watervallen opzich wel gezien dus dat hebben we uiteindelijk niet gedaan. We zijn op tijd naar bed gegaan, want ook maandag moesten we er weer vroeg uit. Die dag gingen we naar de Braziliaanse kant. Aan de Argentijnse kant kun je alle watervallen van heel dichtbij zien, maar aan de Braziliaanse kant heb je veel meer een panoramisch overzicht. Het was dus echt heel leuk dat we ook naar die kant gingen. ’s Middags begon het te regenen, maar gelukkig zaten wij toen al in de bus terug naar het hotel en die avond hebben we de bus naar Buenos Aires genomen. Het busnetwerk in Argentinië is heel goed geregeld en heel veel mensen reizen dan ook vele uren per bus. Ze hebben verschillende soorten stoelen en die van ons kon gewoon helemaal plat als een bed; nog veel relaxter dan in een vliegtuig dus.

Dinsdagochtend kwamen we aan in Buenos Aires en hadden we nog een paar uur voordat onze boot naar Montevideo ging. Toen zijn we dus nog even naar een park in Puerto Madero (een buurt in Buenos Aires) geweest, met onze koffers, en hebben we daar lekker van de zon genoten. Daarna dus met de boot naar Montevideo, wat een klein beetje tegenviel, omdat je eigenlijk vrijwel niks zag doordat de ramen vies waren en er het grootste deel van de tijd alleen zee was. Maar Montevideo zelf maakte dat meer dan goed. Montevideo is ook een grote stad, maar lang niet zo groot als Buenos Aires en ook een stuk rustiger. Hier in Buenos Aires moet je ook continu opletten dat je niet van je sokken gereden wordt, terwijl ze in Montevideo gewoon voor je stoppen. Verder heeft Montevideo ook heel veel mooie gebouwen in jugendstilstijl of juist meer Grieks/Romeins, met pilaren.

Woensdagochtend hebben we eerst zelf een beetje door het oude gedeelte van de stad rondgelopen en zijn we naar de ‘mercado del puerto’ gegaan, oftewel de markt bij de haven, wat heel gezellig was. ’s Middags hebben we nog een bustour gedaan om zoveel mogelijk bekende dingen en mooie plekken van Montevideo te zien. Daarna moesten m’n zusje en ik natuurlijk nog even door de winkelstraat lopen. In het begin schrok ik wel van de prijzen, maar dat komt omdat je zo’n 24 Uruguayaanse pesos krijgt voor 1 euro, dus eigenlijk was het juist hartstikke goedkoop. Toen we daarna weer in Buenos Aires waren was dat ook weer even wennen, omdat alles daardoor een stuk goedkoper leek.

Donderdagmiddag namen we de boot weer terug naar Buenos Aires. Maar daarvoor zijn we nog even naar een supermarkt geweest en hadden we het zo uitgerekend door nog kleine bonbons erbij te doen dat we op 1 peso na al ons Uruguayaanse geld hadden uitgegeven. En die ene peso hebben we toen nog aan een bedelaar gegeven. Om naar het hotel te komen hebben we toen met koffers en al de metro genomen, wat nog best een uitdaging was want ze hebben hier lang niet overal roltrappen of liften. Maar gelukkig heb ik een sterke vader. In het hotel hebben we toen nog even van het zwembad, ja we hadden een zwembad al kon je er niet meer dan 1 slag in zwemmen, en van de hottub genoten. ’s Avonds zijn we nog even langs een pleintje met allemaal barretjes hier gelopen en heb ik m’n ouders en zusje mijn appartement laten zien.

Vrijdag was ik een beetje de gids en hebben we de toeristische bus hier genomen. Dat is echter niet zo goed geregeld als in Europa, want er zijn wel bustijden, maar dat wil niet zeggen dat een bus dan komt. Bovendien rijdt de bus niet overal zoals op het kaartje staat aangegeven. Maar het is allemaal gelukt. We hebben in La Boca het stadion en de gekleurde huisjes gezien, we hebben over Plaza de Mayo gelopen, we hebben de grote bloem gezien en het graf van Evita Peron en als laatste zijn we langs het Teatro Colon en de grote obelisk gelopen.

Zaterdag wilden we eigenlijk de parken bezoeken, maar die nacht had het kennelijk gestormd en ’s ochtends regende het ook nog een beetje. Onze buskaartjes waren ’s ochtends nog geldig dus toen hebben we wel met de bus een rondje park en Chinese buurt gedaan. Vervolgens gingen we hier nog even door Florida, een grote winkelstraat hier, lopen en toen werd het zowaar nog mooi weer dus zijn we alsnog naar een park in Palermo gegaan. ’s Avonds gingen we weer terug naar het huis van R en N en hebben we lekker pizza gegeten.

De volgende dag hebben we voor het eerst deze vakantie uit kunnen slapen en verder weinig bijzonders gedaan. Voor de lunch hadden we zelfgemaakte asado (grote Argentijnse bbq) want dat moesten m’n ouders en zusje natuurlijk ook proeven (we hadden het wel al in restaurantjes gegeten) met als toetje overheerlijk ijs. Daarna moesten we snel terug naar Buenos Aires om onze koffers op te halen bij het hotel en toen hebben m’n ouders en m’n zusje mij nog naar het appartement gebracht. Van daaruit zijn zij toen met een taxi naar het vliegveld gegaan, want ze vlogen die avond om tien uur. En toen was ik weer alleen…

Maandag voor het eerst naar school en gelijk 4 uur Spaans met een pauze van 20 minuutjes ertussen. De eerste twee uur gingen best goed, want ik leer nu de subjuntivo en daar kende ik de tegenwoordige tijd wel ongeveer van. Maar het tweede uur gingen ze er ook al gelijk vanuit dat je de imperfecto daarvan kende en de condicional. Gelukkig bleken die ook best mee te vallen toen ik dat ’s middags doornam. Verder ben ik gisteravond nog naar een dansschool gegaan die echt op 10 minuutjes loopafstand zit om daar naar een balletles te kijken. Dat zag er wel goed uit dus waarschijnlijk ga ik dat gewoon doen!

Morgen wordt er een tangoles gegeven op de school dus ik ben benieuwd hoe dat is en ’s avonds gaan we waarschijnlijk ook met een hele groep naar een bar waar alleen milonga, dat is een vorm van tango, wordt gedanst. Ik heb al veel van Argentijnse dingen gezien, maar dit eigenlijk nog vrijwel niet dus dat zal vast leuk zijn!

Sorry voor dit enorme verhaal, maar ik heb afgelopen week dan ook zoveel meegemaakt. Foto’s volgen binnenkort op facebook; ik moet nog steeds de tijd vinden om de foto’s van de afgelopen 3 maanden uit te zoeken.

Tot snel!

• 07 Maart 2013 - 11:46

Opa IJsbrand:

Lieve Diewertje,
    Fantastisch, wat een mooi verhaal. Jullie hebben het wel erg druk gehad.Maar ja, als je eenmaal zover va huis bent, wil j ook zoveel mogelijk beleven.Ik ben benieuwd naar de foto0's.
    Groetes van
    op IJsbrand