4th of July & NYC - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu 4th of July & NYC - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

4th of July & NYC

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

10 Juli 2015 | Verenigde Staten, Rochester

Ik ben alweer over de helft van mijn tijd hier. Aan de ene kant vliegt de tijd, maar aan de andere kant gaat het ook heel langzaam. Het voelt echt alsof ik hier al maanden woon, maar ik zal ook wel blij zijn als ik weer m’n eigen badkamer en vooral eigen keuken heb. Voordat het zover is, heb ik nog wel wat leuke dingen gepland staan dus daar kijk ik naar uit.

Maar nu eerst over New York City: het was natuurlijk weer geweldig! Donderdagnacht heeft een vriend van me ons naar het busstation hier gebracht. De busreis verliep voorspoedig, al was het wel superkoud. Eenmaal aangekomen in New York City zijn we naar het appartement gegaan waar we een kamer hadden gehuurd. De jongen van wie de kamer is, was dat weekend naar Toronto en verhuurde daarom zijn kamer. Zijn kamergenoot (die ik verder I zal noemen) was er wel en die was ontzettend aardig dus daar boften we erg mee! We stonden daar ook al om 8 uur ’s ochtends voor de deur en dat was geen enkel probleem. Vervolgens ben ik naar het centrum gaan lopen om daar een walking tour rond Grand Central Station te doen. De tocht naar Grand Central was wel iets langer dan verwacht, maar gelukkig was de walking tour niet zoveel lopen. De gids vertelde onder andere hoe de City Hall en Grand Central beide naar het oosten, zuiden en westen gebouwd waren en slechts een simpele muur naar het noorden hebben, omdat men dacht dat de stad toch nooit groter zou worden die kant op. Verder kregen we uitleg over hoe de architectuur in Grand Central gebruikt was om de doorstroom te verbeteren door bijvoorbeeld beklemmende ruimtes naar grotere ruimtes te laten leiden. Daarna had ik met een jongen, die ik op een feestje hier had ontmoet, afgesproken en we zijn samen naar Times Square gegaan en naar het Museum of Modern Art, waar ik onder andere De Sterrennacht van Van Gogh gezien heb.

Zaterdag heb ik een 24-uurspas voor Citibikes gekocht. Citibike heeft allerlei stations in New York City. Je kunt bij eentje een fiets pakken en dan heb je een half uur om hem weer bij een (ander) station terug te brengen. Een superleuke manier om de stad als Nederlander te verkennen natuurlijk! Het enige nadeel is dat er lang niet overal fietspaden zijn of ze gaan maar één richting op dus daar moet je wel op letten. Ik heb eerst Brooklyn verkend en ben daarna over de Brooklyn bridge naar Manhattan gegaan. Het regende ’s ochtends helaas een beetje, maar daarna begon het weer helemaal op te klaren. Vervolgens ben ik naar de 9/11 memorial gegaan. Dit was echt ontzettend indrukwekkend! Op de plek waar de torens stonden hebben ze twee “fonteinen” gebouwd. Het zijn niet echt fonteinen, maar ik weet geen beter woord om het te beschrijven. Op de rand om de fonteinen staan de namen van de mensen die gestorven zijn. I vertelde dat hij met zijn bedrijf een algoritme gemaakt had, zodat de namen van familie en vrienden bij elkaar in de buurt stonden. Dat vond ik echt een mooi idee. Daarna heb ik de Staten Island Ferry op en neer genomen. Op Staten Island is volgens mij niet heel veel bijzonders te doen, maar vanaf de ferry heb je wel een mooi uitzicht op het Financial District en op de Statue of Liberty. Ondertussen scheen de zon ook volop, dus dat was heerlijk. ’s Avonds ben ik met I naar een rooftop barbecue gegaan van een van zijn vrienden. Het was weliswaar wat verder van Manhattan, maar je had wel prachtig uitzicht op de skyline en het vuurwerk. De grote vuurwerkshow zelf viel eigenlijk een beetje tegen, want het kwam niet echt boven de skyline uit, maar er werd genoeg ander vuurwerk afgestoken verder voor een prachtig spektakel.

Zondag ben ik Fifth Avenue afgelopen naar Central Park. In Central Park was het ontzettend druk, omdat het weekend was en superlekker weer. Ik ben ook nog naar het Metropolitan Museum of Art gegaan aan de oostkant van Central Park. Ik heb het museum zelf niet uitgebreid gekeken, omdat ik er al een keer geweest was en het veel te lekker weer was, maar de Griekse beelden waren wel erg mooi. De belangrijkste reden waarom ik hierheen wilde, is omdat ze een dakterras hebben van waaruit je prachtig uitzicht hebt over Central Park en dit viel inderdaad niet tegen! Opvallend is trouwens dat veel musea in New York City een geadviseerde donatie hebben, maar je bent niet verplicht die te betalen. Dus ik kon gewoon voor $1 naar binnen. Ik wilde eigenlijk meer betalen, maar de jongen achter de kassa was van je kunt ook gewoon voor $1. Daarna ben ik naar de andere kant van Central Park gegaan, waar het American Museum of Natural History is, oftewel het museum uit Night at the Museum. Toen ik vorige keer in New York City was, was dit dicht dus hier wilde ik graag even heen. Ik was er vlak voor sluitingstijd dus heb niet heel veel kunnen zien, maar nog wel even de dinosaurussenafdeling kunnen bewonderen. Voordat ik terug moest naar onze kamer om spullen te pakken, ben ik nog naar High Line gegaan. Dat is een soort park boven de weg, waar vroeger een spoorlijn liep. Daarna heb ik nog een $1 pizza geprobeerd, want dat is blijkbaar een van de musts in New York City. Nou ja, je krijgt niet een hele pizza, maar een slice, maar die is wel heel groot. Om kwart voor 11 hebben we toen de bus teruggenomen naar Rochester en om iets van 5 uur ’s ochtends waren we terug in onze dorm, waar ik nog een paar uur kon slapen voor ik weer naar het lab moest. Al met al een vermoeiend, maar ontzettend leuk weekend dus!

Daarnaast heb ik goed nieuws en slecht nieuws op scheikundegebied. Ik heb namelijk kristallen weten te maken! De kristallen waren echter kleurloos, wat erg onwaarschijnlijk was voor het intermediair dat ik wilde. Na X-ray diffraction bleken de kristallen dan ook gewoon een van de startmaterialen zijn… Dus ik ga maandag maar bespreken hoe het nu verder moet.

Verder was deze week niet heel bijzonder. We hebben weer wat filmavondjes gehouden en vanochtend heb ik met de internationale groep in de dining hall in onze dorm ontbeten, waar ze een superlekker buffet hebben.

Dat was het wel weer voor deze week. Volgende week horen jullie meer over de trip van dit weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 38041

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: