Châteaux de la Loire - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Châteaux de la Loire - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Châteaux de la Loire

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

31 Januari 2016 | Frankrijk, Parijs

For English see below


Het is weer tijd voor een update! Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik moet vertellen. Ik doe wel heel veel, maar het meeste is nou ook niet heel bijzonder. Ik heb natuurlijk standaard drie dagen in de week college en verder ben ik vaak met andere mensen.

Het meest speciale dat ik gedaan heb, is een weekend trip afgelopen weekend naar de Châteaux de la Loire, oftewel de kastelen van de Loire. Dit was georganiseerd door een van de Erasmusorganisaties hier. Er zijn overigens echt heel veel organisaties die activiteiten voor internationale studenten organiseren. Volgens mij zou je elke avond wel naar iets kunnen gaan als je dat zou willen. Hoe dan ook, vorige week zaterdag verzamelden we al om 7.30 dus dat was vroeg opstaan. Het bleek ook nog dat de metro naar het verzamelpunt niet reed, waardoor er veel problemen waren, maar gelukkig had ik nergens last van op de fiets.

We hebben dat weekend drie kastelen bezocht: Château de Chambord, Château d’Azay-le-Rideau en Château de Chenonceau. Helaas stond Château d’Azay-le-Rideau bijna geheel in de steigers, dus daar konden we niet zoveel van zien. De andere twee kastelen waren wel erg mooi. Het zijn echt van die sprookjesachtige kastelen namelijk. In de kastelen zelf was niet heel veel te zien, omdat die kastelen ook toentertijd voornamelijk leeg stonden. De koningen verbleven vaak maar een paar dagen of weken in zo’n kasteel, waarna ze weer verder trokken, zodat ze zich zoveel mogelijk aan het volk konden laten zien. Er waren nu wel wat bedden neergezet en wandkleden opgehangen om het toch een beetje aan te kleden. Ik vraag me trouwens echt af hoe ze daar hebben kunnen leven in de winter, want het was in de kastelen vaak nog kouder dan buiten. Het laatste kasteel vond ik toch wel het mooiste. Dat lag ook in een mooi park met versierde tuinen en dergelijke en was letterlijk over een rivier gebouwd, wat het erg feeëriek maakte.

Zaterdag tegen het eind van de middag waren we in Tours aangekomen, waar we ook de nacht hebben doorgebracht. Dat is ook een toepasselijke beschrijving van de nacht, want veel geslapen hebben we niet. We zijn namelijk met de hele groep nog uitgegaan. Gelukkig zaten we de volgende dag ook veel in de bus waar ik wat slaap in heb kunnen halen. Al met al, was het een ontzettend leuk weekend!

Volgende week heb ik voor het eerst practicum en voor één vak heb ik voor elk onderdeel een klein tussentoetsje. Opvallend genoeg werken ze hier nog steeds geheel in paren tijdens het practicum en moet je ook de voorbereiding en het verslag na afloop samen schrijven. Ik was al even bang dat ik partnerloos zou blijven, maar gelukkig kwam er afgelopen woensdag een jongen naar me toe van hé wil je toevallig samenwerken, dus dat kwam goed uit. Het practicum duurt 6 uur, wat voor mij kort is, want ik ben 8 uur gewend, maar hier vinden ze dat lang. Het blijkt maar weer hoe anders daarmee omgegaan wordt op verschillende universiteiten. Ik ben ook wel benieuwd naar de tussentoetsjes. Twee van de drie onderdelen vallen gelukkig wel mee, maar ik moet het wel ook allemaal in het Frans uit kunnen leggen natuurlijk. Al mag ik volgens mij als het echt niet gaat ook best in het Engels antwoorden.

Ik heb afgelopen week ook nog pannenkoeken gegeten met een paar andere Nederlandse meiden, die hier ook op uitwisseling zijn. Dat was erg gezellig, maar het was best gek om de hele avond Nederlands te praten, want ik praat hier eigenlijk voornamelijk Frans. Ik merk dat het Frans praten daardoor wel al steeds beter gaat; ik hoef al veel minder na te denken. Verder heb ik wat mensen die in hetzelfde gebouw wonen als ik wat beter leren kennen, wat altijd leuk is omdat je makkelijk samen iets kan gaan doen. Er zitten ook wat Spaanstalige mensen tussen, dus ik ging proberen om Spaans met hen te praten, maar dat is wel een stuk lastiger nu ik zo met Frans bezig ben. Wanneer ik iets probeer te zeggen komen de Franse woorden eerst in me op en daarna pas de Spaanse woorden, wat ik eerst andersom had eigenlijk toen ik net Spaans geleerd had. Het lijkt wel een soort balans, hoe beter de ene taal, hoe slechter de andere, maar ik hoop dat ik door het nu allebei te spreken, kan verbeteren.

Ik ga er maar eens een eind aan breien want ik had toch weer meer te vertellen dan ik dacht, zie ik. Ik heb voor de komende week nog geen bijzondere plannen, maar ik spreek hier veel vaker spontaan af dan thuis, dus ik zal me vast niet hoeven te vervelen!




It’s about time for another update! I actually don’t really know what to tell though. I do a lot of things, but most of them are not that special. Of course I always have three days of classes and the rest of the time I’m often with other people.

The most special thing I did, was a weekend trip last weekend to the Châteaux de la Loire, or the castles of the Loire. This trip was organized by one of the Erasmus organizations here. There are actually a lot of organizations that organize activities for international students. If you want, you could probably go to some activity each evening. Anyway, last Saturday we had to be at the meeting point at 7.30 a.m. so I had to get up really early. Some people also had problems getting at the meeting point, because the metro that was going there wasn’t riding. Luckily, I just went by bike so I didn’t have any problems.

We visited three castles that weekend: Château de Chambord, Château d’Azay-le-Rideau en Château de Chenonceau. Unfortunately there was a lot of construction going on at Château d’Azay-le-Rideau, so we couldn’t really see much, but the other two castles were really beautiful as they are all very fairytale-like. Inside the castles, however, there wasn’t a lot too see because at the time they were mostly empty as well. The kings only stayed there for a few days or weeks, after which they moved on to another castle, so that a lot of the people could see them. They did decorate it a little now by putting some beds in there and tapestries on the wall. By the way, I’m really wondering how they could have lived there in the winter, because it was often colder inside than outside. The last castle was the prettiest, being surrounded by a beautiful park with nice gardens and it was built over a river, which made it very idyllic.

By the end of the afternoon on Saturday we arrived in Tours, where we spent the night. That is actually a very apt description, since we didn’t sleep a lot as we went out with the whole group. Fortunately, we spent a lot of time in the bus the next day, where I could catch up on some sleep. All in all, it was a great weekend!

Next week I have my first practical session and for one course I have a small test for each part. Surprisingly they still work in pairs during the practical session and even the preparation and the report have to be written together. I was afraid I wouldn’t have anyone to work with, but luckily a guy actually came to me to ask if I wanted to work together. The practical session is 6 hours, which isn’t a lot for me since I’m used to 8 hours, but apparently that’s long here. More proof of the different views at different universities. I’m also curious about the small tests. Two of the three parts are not too hard, but I still have to be able to explain myself in French, although I think I’m also allowed to answer in English if I really can’t manage to do it in French.

Furthermore, I ate pancakes last week with a few other Dutch girls that are also here on exchange. It was a lot of fun, but also a little strange to talk Dutch the whole evening, because I mostly speak French here. I do feel like speaking French is getting easier because I do it all the time; I don’t have to think as much about it as at the beginning. Besides that I got to know some of the other residents in this building better, which is always nice because it’s easy to do something together. There were also a few Spanish-speaking people, so I tried talking in Spanish with them, but that turned out to be a lot more difficult since I’m so focused on French right now. Whenever I try to say something I first think of the French words and after that of the Spanish words, which used to be the other way around when I had just learned Spanish. It seems like a sort of balance, the better I speak one of them, the worse I speak the other, but hopefully I can improve it by speaking both languages now.

Anyway, I think I will stop writing now because it turned out to be more than I thought. I don’t have any special plans yet for the coming week, but I do a lot of things spontaneously here so I’m sure I won’t be bored!

  • 01 Februari 2016 - 16:03

    Ria Ruiter - De Jong:

    Zo Dieuwertje, je hebt al weer heel wat beleefd. Bedankt voor je verslag.
    Ik wens je veel succes met de studie en heel veel plezier samen met de andere studenten.
    Veel liefs,
    Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 38049

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: