Sportief - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu Sportief - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

Sportief

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

19 Februari 2016 | Frankrijk, Parijs

De eerste tussentoetsjes zijn achter de rug! Voor eentje heb ik 19 van de 20 punten dus daar ben ik erg blij mee. De andere twee gingen helaas iets minder, al moet ik de cijfers nog terugkijken. Ik heb nu ook twee keer practicum gedaan en dat is echt heel anders dan bij ons. Zo hebben ze alleen een zuurkast voor de vluchtige oplosmiddelen en trekken de meeste mensen zich weinig aan van handschoenen. Daarnaast stellen de proefjes die ik nu gedaan heb niet heel veel voor en we moeten standaard na afloop nog wat moleculen in een database opzoeken om te vergelijken, maar dat voegt eigenlijk niet echt iets toe. Het is wel zo dat we nu nog in een oud gebouw zitten en dat ze bezig zijn alles van scheikunde naar nieuwere gebouwen te verhuizen, dus misschien dat het daar anders is.

Op de campus waar ik woon is ongeveer elke zaterdag wel een feest dus dat heb ik een keer uitgeprobeerd. Het is helemaal ideaal natuurlijk dat je gewoon naar huis kan lopen wanneer je geen zin meer hebt. Het feest waar ik naar toe was gegaan had twee zalen, waaronder eentje met allerlei Latijns-Amerikaanse muziek. Het leuke was dat ik onder andere samen met een Mexicaanse jongen daar was en hij kan supergoed salsa en bachata dansen, dus dat heeft hij me enigszins geleerd. Gelukkig heb ik door het stijldansen al ervaring met volgen, waardoor het al snel goed gaat als de jongen goed leidt.

Ik ben ondertussen ook begonnen met sporten. Om te beginnen heb ik een abonnement hier op de campus zodat ik zelf kan gaan zwemmen of fitnessen. Het blijkt hier verplicht te zijn om een badmuts te dragen en dat wist ik natuurlijk niet de eerste keer, maar gelukkig had de badmeester er toen eentje die ik kon lenen. Het zwembad is helaas niet zo groot, dus soms moet je je aanpassen aan andere mensen. Verder heb ik vorige week maandag een balletles gevolgd bij het Centre du danse de Marais. Het was heel fijn om weer wat aan ballet te doen, maar ik merk wel echt dat ik het al een tijdje niet gedaan heb. De les was heel anders dan ik gewend ben. De oefeningen opzich waren niet heel anders, maar bij deze docent moet alles ontzettend snel, waardoor je nauwelijks tijd hebt om na te denken. Het is altijd wennen in het begin natuurlijk. Ik heb nu een kaart voor 8 lessen daar, dus zo kan ik het in elk geval een beetje bijhouden. Als laatste heb ik ook nog een hiphoples gevolgd op de universiteit. Dat had heel wat voeten in de aarde, want je moet eerst langs een dokter om medisch gekeurd te worden voordat je mag sporten. Dat onderzoek stelde zelf niet zoveel voor, maar er was wel een wachtlijst van twee weken. Vorige vrijdag heb ik het daarom samen met een vriendin voor het eerst geprobeerd. We hadden alleen net de pech dat deze les iets anders was dan normaal, omdat een deel van de groep binnenkort naar een wedstrijd gaat, maar het is wel voor herhaling vatbaar.

Verder heb ik een stage gevonden! In de week van 14 maart heb ik tentamens en daarna ga ik beginnen. Normaal gesproken is het de bedoeling dat de studenten hier een stage van drie tot vijf maanden doen, maar de mastercöordinator had tegen mij gezegd dat twee maanden ook goed is. Het is in Frankrijk namelijk wettelijk verplicht om een stagaire te betalen als de stage langer duurt dan 44 werkdagen. Aan de ene kant is dit natuurlijk een heel goed initiatief, maar het zorgt er ook voor dat het veel lastiger is om een stage te vinden. Ik was er daarom eerst vanuit gegaan dat ik inderdaad maar een stage van twee maanden zou doen, maar ik heb nu een onderzoeksgroep gevonden die me er zelfs wel voor willen betalen dus het plan is nu om hier tot eind juni te blijven. Er moet nog steeds wat administratieve rompslomp geregeld worden, maar ik ga er vanuit dat dat allemaal wel goedkomt.

Daarnaast was ik afgelopen zaterdag uitgenodigd voor een anti-valentijnsdiner in mijn résidence. We hebben heerlijk geraclet, maar er waren ook pannenkoeken en heel veel andere lekkere dingen. Ik was hiervoor uitgenodigd door een vriendin, maar de rest kende ik eigenlijk niet zo goed, omdat zij allemaal op een andere verdieping wonen dan ik, dus het was wel leuk om die mensen ook eens te zien. De enige plek om elkaar op dit moment te ontmoeten is namelijk de keuken die je per verdieping deelt (al moet ik naar de keuken een verdieping hoger, omdat er meer mensen op mijn verdieping zijn). Over een maand zal ook eindelijk onze gezamenlijke ruimte af zijn, dus dan wordt het hopelijk nog wat gezelliger.

Deze week heb ik helaas wat minder leuke dingen kunnen doen, want ik was ziek. Ik moest veel hoesten en had ook koorts. Met wat paracetamol en ibuprofen op ben ik toch naar mijn colleges gegaan, aangezien die wel erg nuttig zijn, maar ik merk wel dat het op zo’n moment meer moeite kost om alles in het Frans te volgen en zelf Frans te spreken. Gelukkig gaat het nu alweer een stuk beter, dus kan ik lekker van het weekend gaan genieten.



Sorry, no blog in English this time because I feel like they don’t get read a lot. Let me know if you miss them and I can always give you an update and/or start writing them in English again!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 38070

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: