De laatste colleges & tentamens - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu De laatste colleges & tentamens - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dieuwertje Modder - WaarBenJij.nu

De laatste colleges & tentamens

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

18 Maart 2016 | Frankrijk, Parijs

De laatste weken stonden voornamelijk in het thema van leren, vandaar dat het er een beetje bij ingeschoten was om weer een blog te schrijven. Maar naast het leren had ik gelukkig nog wel enigszins tijd om leuke dingen te doen.

Ten eerste ben ik vlak na het schrijven van m’n laatste blog een weekendje lekker naar huis gegaan. M’n ouders zijn allebei rond deze tijd jarig en we vieren dat altijd met familie dus het leek me wel leuk om daarbij te zijn. Verder heeft hele weekend voornamelijk in het teken gestaan van veel en lekker eten, waar ik erg van genoten heb. Naast dat het natuurlijk fijn was om m’n ouders en zusje weer te zien, was het ook erg leuk om de katten en het konijn weer eens te kunnen knuffelen, want met hen gaat de communicatie via facetime toch iets lastiger helaas.

Qua studie begon ik daarna alweer aan de laatste weken colleges, want de tentamens kwamen eraan. Ik heb ook nog één keer practicum gehad, waarna we een soort mondeling examen hadden over één van de drie practica die we hadden gedaan. Er werd willekeurig gekozen welk van de drie practica je als onderwerp had en dan moest je eerst zelf uitleggen wat we gedaan hadden, waarna er nog wat vragen gesteld werden. Omdat we op deze manier getoetst werden, hebben we helemaal geen verslagen hoeven schrijven dus dat scheelde wel. Ik was van tevoren wel een beetje nerveus om het allemaal uit te gaan leggen in het Frans, maar dat ging gelukkig best redelijk.

Anderhalve week geleden heb ik op zondag een brunch georganiseerd hier in de residentie met zes andere meiden. De meeste waren ook Erasmusstudenten, maar ik had ook een Nederlands meisje dat hier als au-pair werkt en een meisje uit Luxemburg dat hier studeert en samen met mij hiphoplessen volgt, uitgenodigd, dus het was een erg gemengd gezelschap, wat het ontzettend leuk maakte! We zijn daarna ook nog met een deel van de groep naar het Centre Pompidou gegaan, waar wat speciale activiteiten waren die dag. Zo was onder andere de schilder van een heleboel kunstwerken, die op de nieuwe verdieping hingen die net geopend was, aanwezig om zijn verhaal te vertellen, maar daar was helaas weinig van te volgen, want hij praatte nogal zacht en in het Frans met allemaal achtergrondgeluiden is dat dan niet te verstaan.

Vrijdag 4 maart had ik dan echt mijn laatste colleges en daarna had ik een hele week vrij om me voor te bereiden op de tentamens, wat een luxe zeg! Dat ben ik van de UvA niet gewend. Die week moest ik ook wel hard werken, want ik was in het begin nogal laks geweest met studeren, omdat er natuurlijk zoveel dingen te ontdekken waren hier. Ik heb ook veel gesport die week, want ik werd helemaal gek van het stilzitten de hele tijd en gelukkig had ik ’s avonds wel vaak leuke dingen gepland. Zo heb ik onder andere een bachata-cursus gevolgd. Bachata is een Latijns-Amerikaanse dans en lijkt een beetje op de cha-cha-cha. Het was wel grappig, want we moesten continu doorwisselen van partner en sommigen waren heel goed, terwijl anderen er echt niks van konden. Ik ben ook twee keer naar een evenement gegaan dat door de internationale vereniging van m’n universiteit georganiseerd was. Die activiteiten worden door een stuk of 5 Fransen georganiseerd en verder zijn er dan zo’n 10 Erasmusstudenten, dus het is erg klein maar wel erg gezellig. De ene keer hebben we een Franse film gekeken die over een Franse Erasmusstudent in Barcelona ging, waar we ons natuurlijk enigszins mee konden identificeren, en de andere keer gingen we in een café wat drinken en hadden ze witte t-shirts meegenomen die we voor elkaar moesten versieren.

Deze week waren de tentamens; afgelopen maandag had ik één tentamen en dinsdag twee. Waarom ze het zo gepland hebben, snap ik ook niet, want de colleges van elk vak werden op een vaste dag gegeven, dus hadden ze makkelijk de tentamens ook op die dag kunnen doen in plaats van alles zo op elkaar te proppen. Maar de andere studenten moeten gister ook nog een presentatie geven over hun literatuuronderzoek dus daar zal het wel door komen. Het enige voordeel is dat ik nu 5 dagen vakantie heb voor ik met m’n stage ga beginnen komende maandag. Het tentamen van maandag vond ik best lastig, want er zaten een paar vragen bij waar ik gewoon echt geen idee had en ik had ook nauwelijks tijd om na te denken, maar de twee tentamens op dinsdag gingen gelukkig wel goed voor mijn gevoel! Al is het natuurlijk altijd even afwachten, want ik heb geen idee hoe streng ze hier nakijken. Ook het Frans was eigenlijk geen probleem bij het maken van de tentamens, er was maar één onderdeel waarbij echt heel veel tekst zat, maar zelfs daar kon ik alles wel begrijpen. Onbewust is m’n Frans dus toch wel erg vooruit gegaan in de afgelopen 2.5 maand.

Ik ga nu nog lekker even genieten van m’n vrije dagen en het mooie weer en maandag begin ik alweer met m’n stage. Ik ga voor drie maanden stage lopen in een laboratorium op de universiteit op het gebied van heterogene katalyse. Wat ik precies ga doen, weet ik nog niet, dus ik ben benieuwd!

  • 11 April 2016 - 12:18

    Ria Ruiter - De Jong:

    Dieuwertje, je beleeft zo een heleboel, hè. Ik wens je heel veel succes met je studie en hopelijk worden het drie mooie maanden op je stageplek! Nogmaals veel succes, lieve groet, Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Actief sinds 29 Nov. 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 38046

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Roadtrip in West Canada

04 September 2017 - 01 Februari 2018

Backpacken in Zuidoost-Azië

02 Januari 2016 - 29 Mei 2016

Study in Paris

06 Juni 2015 - 08 Augustus 2015

Research in Rochester!

07 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Roundtrip in Indonesië!

08 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Spanje

30 November 2012 - 15 April 2013

Argentinië

Landen bezocht: